قمر مهری؛ حسن محمدزاده؛ مالک احمدی
چکیده
مقدمه: اختلال شنوایی، از انواع اختلالات حسی کودکان است که زمینههای جانبی زندگی روزمرة کودکان و همچنین والدین را با مشکل روبهرو کرده است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر تمرینات حسی-حرکتی بر مهارت حرکتی ظریف و بهزیستی روانشناختی کودکان دارای اختلال شنوایی انجام گرفته است.روش پژوهش: روش پژوهش کاربردی و از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون ...
بیشتر
مقدمه: اختلال شنوایی، از انواع اختلالات حسی کودکان است که زمینههای جانبی زندگی روزمرة کودکان و همچنین والدین را با مشکل روبهرو کرده است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر تمرینات حسی-حرکتی بر مهارت حرکتی ظریف و بهزیستی روانشناختی کودکان دارای اختلال شنوایی انجام گرفته است.روش پژوهش: روش پژوهش کاربردی و از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون بود. جامعة آماری شامل کودکان دارای اختلال شنوایی مرکز آموزشی ابتدایی استثنایی در شهر اردبیل است که برای شرکت در این آزمون آستانة شنوایی هریک از آنها با استفاده از دستگاه شنواییسنجی آزمون شد. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 20 نمونه در دو گروه کنترل (10نفر) و آزمایش (10نفر)، انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل مقیاس مهارتهای حرکتی ظریف (PDMS)، و پرسشنامة بهزیستی روانشناختی (SDQ) بود. پیش از مداخله هیچ آموزشی به گروهها داده نشد. گروه آزمایش به مدت هشت هفته و هر هفته شش روز و هر جلسه ۴۵ دقیقه تمرینات حسی-حرکتی را بهصورت گروهی و با تقلید از حرکات مربی و تلاش برای هماهنگ شدن با گروه بهصورت همزمان انجام دادند. گروه کنترل در فعالیتهای روزمره شرکت کردند. از آزمون تحلیل کوواریانس برای تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد.یافتهها: تمرینات یکپارچة حسی- حرکتی بر بهبود مهارتهای حرکتی ظریف و بهزیستی کودکان تأثیر معناداری داشت و موجب ارتقای سطح هر دو عامل گشت. نتیجهگیری: شرکت در تمرینات حسی- حرکتی میتواند کمک شایانی در کاهش مشکلات حرکتی و روانشناختی کودکان کمشنوا داشته باشد.